Jelenlegi hely
.
Új szenvedély az eSport
Tévedés lenne azt hinni, hogy a számítógép, a mobil, a konzol pöcögtetése csak unatkozó gyerekek szórakozása: az elektronikus sport (merthogy ezt így hívják) Európában több mint 300 millió dolláros piac, amely 23 millió fős közönséggel rendelkezik. Magyarországon az iparág árbevétele meghaladja az 500 ezer dolláros szintet és évente 14%-kal nő.
Az eSportból származó árbevételek már több hagyományos sport- és iparág eredményeit is megelőzik. A PayPal a legnagyobb eSport esemény, a World of Tanks bajnokság döntőjének közeledtével nyolc európai országban készített kutatást a piac aktuális helyzetéről.
2016 Lipcse eSport bajnokság
Milyen bajnokság...?
A fehérorosz Wargaming online játékfejlesztő és kiadó vállalat legsikeresebb játéka a World of Tanks. Úgynevezett MMO, Massively multiplayer online game. 2011 áprilisában jelent meg, ingyenesen is játszható, az extrákért, azaz a gyorsabb fejlődésért fizetni is lehet. A játékosok tankokkal lövöldözik egymást, nagyjából 400, meglehetősen pontosan lemodellezett típus közül választhatnak. Mindenki egy tankot irányít: a mozgást, a tüzelést és a más játékosokkal történő kommunikációt. Egy körnek akkor van vége, ha az ellenséges csapat összes tagját megsemmisítettük, vagy - egyes játékmódokban - elfoglaltuk bázisát. Így néz ki egy csata:
<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/Wvf71_UAoDU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Rengeteg a néző
Az eSportokat nem csak azok élvezik, akik maguk is játsszák: bármilyen hihetetlen, a bajnokságokat már tömegek követik figyelemmel, világszerte sokkal több nézőt vonzanak, mint a legnagyobb labdarúgó események, sőt bizonyos országokban, mint például Dél-Korea, egyes eSportokat nemzeti sportként tartanak számon.
Néhány éve még egy kis létszámú videójátékokat játszó szubkultúra tagjaiként tekintettünk a játékosokra, mára azonban a terület egy virágzó, és egyre gyorsabban növekvő több millió dolláros üzletággá fejlődött - mondta el Matt Komorowski, a PayPal közép-kelet európai régióért felelős értékesítési vezetője.
Rengeteg a pénz is
A kutatás szerint Európában az eSport jelenleg több mint 300 millió dolláros piac és gyorsan növekszik. Az iparág átlagos éves növekedési rátáját az előrejelzések 14%-ra becsülik, ami azt jelenti, hogy 2017-ben a 343 millió dollárt, 2018-ban pedig akár a 390 millió dollárt is elérheti.
A kutatásban szereplő országok között mind a piac mérete, mind pedig a nézőszámokat tekintve Oroszország, Franciaország és Spanyolország állnak az élen. Oroszországban a eSportból származó bevételek több mint 35 millió dollárt tesznek ki és 2 millió főre tehető a rajongói tábor.
A kutatás szerint Magyarországon az iparág árbevétele jelenleg 527 942 dollár (mintegy 144 millió forint), ami az európai átlagosan 14%-os éves növekedési rátával számolva jövőre több mint 772 548 dollárt jelent, 2018-ra pedig akár az 1 millió dollárt is átlépheti.
Milyen egy átlagos eSport játékos?
A profi eSportolókat globális nagyvállalatok támogatják és biztosítják számukra a játékhoz szükséges legújabb hardver eszközöket és kiegészítőket. A versenyzők a legjobb felszerelések mellett magas fizetést is kapnak. A legnagyobb eSport csillagokról, az olyan játékok sztárjátékosairól mint a League of Legends (az egyik legnagyobb online közösséggel rendelkező multi-player játék) a hír járja, hogy akár évi 150 000 dollárt (bő 40 millió dollárt) is keresnek.
Milyen egy átlagos eSport rajongó?
A SuperData kutatása szerint az európai eSport közönség 78 százalékát olyan férfiak alkotják, akik jó eséllyel a 18-24 vagy a 25-34 közötti korosztályba tartoznak. Az átlag rajongó évente 13 dollárt költ hobbijára. Hasonlóak a magyar számok is - csak valamivel magasabb a férfiak aránya, és kevesebben jönnek a legfiatalabb, 13-17 éves korosztályból.
privátbankár