.

Titokzatos balbal szobrok



Az ősi nomádok gyakorlatilag láthatatlanok a régészeti feljegyzésekben, mivel kevés nyomot hagytak  maguk után az életmódjukról. A letelepedett populációktól eltérően a nomádok nem rendelkeztek állandó építményekkel, és nem használtak cserépedényeket vagy kerámiákat, amelyek könnyen összetörhettek, miközben mozgásban voltak.

Ugyanakkor alig ismert, hogy az eurázsiai sztyeppéken az ókori nomád népek tartós nyomot hagytak hátra a világnak, a titokzatos balbal szobrokat, amelyek őrszemekként állnak az Ukrajnától Mongóliáig húzódó hatalmas földterületeken.

A Daily Sabbah online újság szerint a göktürkök készítették őket, akik a török népek nomád konföderációját alkották Közép-Ázsiában az iszlám előtt, és a faragott kövek széles körű eloszlása jelzi a törökök földrajzi kiterjedését. A fennmaradt tárgyak nagy része azonban Kirgizisztánban található. (1)
 

Az eurázsiai sztyeppéken a nomád török és a mongol törzsek sokféle temetkezési szokással rendelkeztek. A temetésen és a hamvasztáson kívül ezek a nomádok volt, hogy a holttesteket hátrahagyták vagy fákra helyezték. Állítólag azonban a 628-as évek körül megváltozott a gyakorlat, amikor feljegyzések szerint a török nomádok a temetkezési szokásaikban áttértek a hamvasztásról a temetésre.

Egyes temetkezési helyek jelöletlenek maradtak, a leghíresebb talán Dzsingisz kán esete. Más temetések azonban sokkal látványosabbak voltak, és például egy templom felépítésével, feliratozott sztélékkel vagy balbalokkal jelölték őket.

A balbal szó a sztyeppe régió számos nyelvében létezik, köztük az orosz, az ukrán és a kazah nyelvben. Nyelvészek szerint a balbal a török baba szóból származik, aminek "apa" vagy "ős" a jelentése. Általánosságban a balbalok kőből vagy fából készültek és a földbe helyezték őket. A szobrok gyakran emberi alakot ábrázolnak. A legtöbb balbal magassága fél és egy méter között van, és álló helyzetben készítették rájuk az ábrázolásokat.
 

Bár férfiakat és nőket ábrázoló balbalok is vannak, az előbbiből sokkal több maradt fenn. Vannak köztük viszonylag sima balbalok, melyeknek lapos testén egy fej látható, melyre rávésték az arcvonásokat. Másrészt vannak olyan balbalok, amelyeket sok finom részlettel dolgoztak ki. Néhány balbal tálakat tart, míg másokra fegyvereket faragtak vagy ékszerekkel, például fülbevalókkal vannak ábrázolva. Szakértők szerint a bonyolult balbalokat a sima szobrok után hozták létre.

Bár az eurázsiai sztyeppén számos balbal található, a régészek nem tudtak megegyezni azzal kapcsolatban, hogy kiket ábrázolnak. A balbalokon ábrázolt tárgyakból ítélve arra következtetnek, hogy ezek az emberek magas státuszú egyének voltak a törzseikben. Így a balbalokat azon halottak emlékére állíthatták, akik esetleg az elit tagjai voltak.

A 13. századi flamand misszionárius, Rubruk Wilhelm azt írta: "A kománok (egy török nomád törzs) nagy halmot emelnek a halottak fölé, és szobrot állítanak neki kelet felé, és a kezében egy csészét tart a köldök magasságában."
 

Másrészt a kutatók arra gondolnak, hogy a balbalok valójában az elhunyt által legyőzött ellenséget ábrázolják, vagy akiket kivégeztek a temetés során. Vannak olyanok is, akik úgy vélik, hogy a balbalok kultikus tárgyak, amelyeknek mágikus erejük van. Például Kazahsztán déli részén a helyiek áldozatokat mutatnak be a balbaloknak, hogy kiengeszteljék a szellemeket. Egyesek szerint a balbalok képesek megoldani az előttük felmerült problémákat.

A 10. századra a balbalok készítése, különösen a közép-ázsiai sztyeppéken drasztikusan lecsökkent. Ez talán az iszlám érkezése miatt történt, amely megtiltotta az emberek ábrázolását. Ugyanakkor a korábbi évszázadok során készített balbalok mind a mai napig fennmaradtak, jelezve a régió iszlám előtti múltját.

Állítólag minden évben egyre kevesebb balbal marad, mert ellopják, összetörik vagy megsemmisítik őket. Erre a problémára a kazahsztáni tudós Alkei Margulan már a 20. század közepén rámutatott, és ma is kitart mellette. Létfontosságú, hogy a balbalokat megőrizzék, hogy az eurázsiai sztyeppe ősi nomád örökségét átadják a jövő nemzedékeinek.

2016-ban a Török Együttműködési és Koordinációs Ügynökség (TIKA) bejelentette, hogy az egyik ősi göktürk temetkezési helyet múzeummá alakítják. (2)
  http
(1) - https://www.dailysabah.com/history/2017/02/14/mysterious
(2) - http://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/eerie-balbal
 
 
 
 

 

 




Nyaraljon Costa del Solon!
 



Vár a Costa del Sol

 


Álmaid útján: Czibere Csilla blogja