Gibraltar Marokko Ceuta Tetuan Algeciras, egy turista szemével

Gibraltar Marokko Ceuta Tetuan Algeciras

Dél-Spanyolországban nyaraló turista tapasztalatai

Gibraltár

Gibraltár egy félsziget csücske,egy 500m magas szikla és körülötte 100-200m partszakasz. Szuverén “ország”de lényegében Anglia. Amint átkelünk a határon (spanyol-angol határ) máris “angliában”vagyunk. Emeletes busz áll a határon amivel be lehet jutni a belvárosba. Egy retur jegy 3 euro/fő,de nyugodtan megspórolhatjuk,mert kb 4 perc a menetidő. A belváros 1 főutcából áll,a régi erőd falain belül. Üzletek,éttermek. Nagyon nincs miről beszélni,de talán azt érdemes megjegyezni,hogy minden termék vámmentes. A boltokban hegyekben áll az alkohol,elképesztő árakon. (3 literes whiskey,vodka 19,50 euro –de azt azért érdemes tudni,hogy visszafelé a spanyol határon vámvizsgálat van) Gibraltar igazi látványossága a szikla,melynek egyik oldala 500m szakadék,a másik viszont lankás,sétálva bejárható. A szikla megközelítése lehet turistabusszal és libegővel,mi az utóbbit választottuk.  A komplett jegy 33 euro ami tartalmazza az “összes”látványosságot + retúrjegyet a libegőre.  Na,ha meg is veszed a teljes csomagot,akkor se vedd meg a retúrjegyet. Elég csak 1 irányba,mivel az utolsó látványosság kb 300méterrel lejjebb van mint a csúcs,mire ide lejutsz már sétáltál hegynek fel –hegynek le kb 5km-t,és nem hiszem,hogy van olyan ember,aki ezt még egyszer megteszi,de akkor már inkább csak felfelé. A következő meglepetés a csúcs és a köd. Mi úgy indultunk el felfelé a libegővel,hogy tiszta volt a csúcs,de mire felértünk (kb 10 perc) már minden ködben úszott. Látótávolság 10m. Vagyis amiért felmentünk (belátni a világot) abból semmi sem lett. Viszont a libegőből kilépve már a majmok fogadják a gyanútlan látogatót. Jobb őket elkerülni,mert mint írva vagyon:vadak és nincsenek beoltva. Harapás esetén azonnal kórház,és harapnak,ahogy mi is láttuk egy német turistánál. A csúcs tökéletes lett volna,ha tiszta az idő,de így nem volt mit látni. Mindenhol látszik,hogy ez a mai napig katonai terület,mert a biztonsággal nem nagyon foglalkoznak. 500m szakadéktól csak egy derékmagas korlát választ el. Pont az a méret,amin a legkönnyebb átesni. Az út lefelé vezet majmok és igazán gazdag buja növényzet között. A meleg és párás levegő igazi dzsungel környezetet teremt. Minden zöld és élettel teli. Az első látványosság egy csepkőbarlang:St. Michael Cave. Tényleg látványos,színes lámpákkal megvilágítva,de összesen kb 150m,így ha kihagyjuk akkor sem vesztünk semmit. (csak a libegő 15 euro,a többi a látványosság). Az utat tovább követve eljutunk a szikla egyik szélétől a másikig,régi ágyúk,hegybe vájt katonai barlangok és végül a régi Mór kastély. Őszintén megvallva,nem éri meg a plusz  költséget. Ami az igazi látvány a panoráma. (már ha jó az idő). A szikláról leérve lehet nézelődni a városban,de Gibraltar 1 napos túra,nincs semmi olyan amiért érdemes lenne tovább maradni.

gibraltar-map

Marokko

1 napos túra keretében indultunk Marokkóba. Az útvonal: Ceuta –Tetuan –Tanger.  Őszintén megmondva,ezt a túrát csak azoknak ajánlom aki nagyon kényelemhez szokott,mert itt nincs csavargás,percre pontosan be van osztva minden. Indulás:mi Algecirasból mentünk,de lehet Gibraltarból is. Az előre befizetett út itinerében 8:15 percet adtak meg a kikötői találkozási időnek. (solchasers) Rohantunk,oda is értünk,de felesleges volt. 8:45-kor bekérték az útleveleket,9:00-kor átmentünk a vám és határ ellenőrzésen (1 perc alatt),majd 9:30-ig ültünk a váróban,majd 10:00-kor indultunk. A hajó nagyon látványos,a legújabb típusú óriás katamarán,ami hasítja a vizet. Viszont még itt is lehetünk tengeribetegek (ahogy mellettünk az amerikai kislány kiadta a reggelijét) (tanács:a hajón a menetiránnyal merőlegesen üljünk,ne előre nézzünk hanem oldalra /így is állnak a székek/ mert így olyan mintha hintában ülnénk,míg ha előre nézünk akkor a jobbra-balra történő mozgás miatt kijön a hányinger).

Ceuta

Egy igazán gyönyörű kisváros. Afrika csücske,spanyol szuverén birodalom. Gibraltar tükörképe. Egy szikla,de itt van körülötte szárazföld,ami szintén vám és adómentes,de jogilag mégis spanyol föld. Igazi Paradicsom,bátran ajánlom mindenkinek 1-2 napra,mert csodálatos a város,homokos a tengerpart,megfizethetőek az árak,a szikláról belátni a fél világot,az emberek kedvesek. Ceutában van az EU legnagyobb tengeri megfigyelő rendszere (Gibraltár nagyobb,de angol) amely a teljes hajóforgalmat ellenőrzi a szorosban. Minden olyan tárgyat ami 50cm-nél nagyobb nyomonkövetnek. A várost egy 10m magas fal veszi körül,a falon túl a rengeteg emberevő bevándorló keresi a lehetőséget az EU-ba való bejutásra. A határ igazán “látványosság”.  Vas karámokban terelik az embereket,mindenhol géppisztolyos spanyol határőrök. Brutális,mint egy filmben,pedig ez a valóság. Rengetegen próbálnak bejutni az EU-ba illegálisan.

a határon túljutva mellbevág a valóság. Ez már tényleg másvilág. Száraz és szegény. Az út mellett gyufásdoboz házak,körülöttük a kiszáradt növények. Az épületek 99%-a nincs befejezve,állnak a falak,a vízszintes betongerendák biztosítják a tetőt (gondolván,hogy ha egyszer majd bővítik a házat,akkor addig felesleges a tető). Viszont a tengerparton luxus villák és hotelek elzárt falak között. Irtózatos a különbség.

Tetuan

Igazi arab város,1000 éves óvárossal. Lepusztult,koszos. Igazából nem tudom miért hoztak minket ide,de itt nem sok biztató dolog van. Szűk sikátorok,málló vakolat,igazi régi (ahogy több száz éve is) piac. A hegyi falvakból,szaharából jönnek eladni a portékát. Berber asszonyok csodálatos kalapban (olyan mint  a tazsin fedője) árulnak pet palackban tejet,a csirkék rohangálnak egy ketrecben (amire rámutatsz azt rögtön vágják). Biztonság “O”. Annyira biztonságos a város,hogy amint megérkeztünk (12 fős csapat) a kísérőnk mellé még 3 helyi őr csatlakozott,akik ránk vigyáztak. Az már mellékes,hogy mindenhol hülyének néznek:az egyik árustól vettem kesut,kaptam egy marokkal,majd miután a kísérők rászólt,hogy ne b**szon át,kaptam még 5 marokkal. A szervezett túra tartalmazza a helyi barátok (értsd kereskedők) felkeresését. Csodálatos szőnyegeket dobáltak elénk,majd miután rájöttek,hogy nem fogunk vásárolni,még a teát is elvitték,csak menjünk már. Viszont tanultunk 4 arab szót,ami hasznos az életben:Waha (mennyi az ára) La (nem kérem) Sukran (köszönöm) Jallah (gyerünk tovább). Az ebédet is itt kaptuk egy “autentikus”étteremben. Zöldségleves,kuszkusz tazsinban,1db sütemény. Hát nem sokat ettünk. Újra a buszon,irány tovább Tanger.

Tanger

Keveredik az új a régivel. 1 milliós nagyváros,az egyik oldalon hatalmas modern épületek,míg az óváros a szűk sikátoraival. Itt érdemes lehet 2-3 napot eltölteni. Szép épületek,erős francia hatás. A vízparton folyamatosan épülnek az újabbnál újabb szállodák (láttuk Leo di Caprio 5*-os szállodáját,amiben a lakott az Incepcio forgatásán) minden feltúrva,alakítva,változik a város.

Összegezve:Amit az utazási iroda igért azt be is tartotta. de soha többet nem akarok 1 napos befizetett túrára menni. kb 3 órát voltunk a saját lábunkon,a többit a buszban töltöttük. Látni igazából nem láttunk semmit ami emlék lenne.  Annak aki Marokkóba készül azt tanácsolom,hogy csak Tangerbe menjen,legalább 2-3 napot maradjon,és akkor lesz miről mesélnie.

Algeciras

Spanyol kikötőváros. A Gibraltari szoros szárazföldi része. Nincs benne semmi extra,de ha autóval járod a környéket,akkor érdemes itt megszállnod.  Gibraltárba autóval 2-3 óra a zsilipelés,1 napi parkolás 20 euro körül van. Szálloda angol árakon. Algecirasban ingyenes a parkolás,45 euroért butikhotelben lehetsz (ajánlom,mert tényleg jó) tiszta rendezett a környezet és 10 perc sétára van minden amit érdemes megnézni.  A busz 2,45 euro-ért átvisz Gibraltár határához La Linea de la Conception városába. Buszmegálló:egy vékony bézs oszlop rajta pár számmal. Mondta a szállodás,hogy hol a buszmegálló,de az istennek sem jöttünk rá,így elsétáltunk a buszvégállomásra. Majd a buszról nevetve néztük amikor a busz megállt a szálloda mellet és megértettük hogy ez egy spanyol buszmegálló. Megvolt a tanulóséta. Szinte senki sem beszél angolul,de a spanyolok roppant segítőkészek,csak éppen egy mukkot sem értesz belőle.

Forrás: www.fibra.org

Címkék:

Webcam Fuengirola

csak egy kattintás és élőben nézhető a fuengirolai tengerpart