Egy arab férfi magyar feleségének tapasztalatai



Angliában élő egyiptomi férfi magyar nőt vett feleségül, aki blogjában osztja meg észrevételeit az arab kultúra érdekességeiről
 

Az arab férfi két arca


A közhiedelem szerint a keleti férfinak két arca van, és akkor mutatja ki igazán a foga fehérjét, ha hazai pályára kerül. Sokak szerint egyenesen veszélyes egy arab/ iráni/ muszlim férfival nőként a saját hazájába utazni, mert a repülőről leszállva szinte rögtön személyiséget vált. Van ennek vajon valami alapja? Természetesen van! Sőt, még repülőre sem kell ülni hozzá!
 
 
Dél-angliai otthonunkhoz közel található többek közt egy törökök által működtetett sarki boltocska, ahova ugyan ritkán látogatunk, de már tartózkodásunk elején megfigyeltem, hogy az üzletbe belépve mintha kicserélnék a férjemet. Az amúgy tőle megszokott szelíd társalgási hangnemet rögtön felváltják a feszült, pattogó, félaszvas utasítások: "Erre!" "Siess!" "Fizetünk!" "Az nem kell!". Fizetéskor az eladókkal máskor udvarias ember összeszorított szájjal, szúrós szemmel, szó nélkül nyújtja át a pénzt, és szinte izzik körülötte a levegő, majd köszönés nélkül, sietősen távozunk. Egyszer az ajtón kilépve meg is jegyeztem, hogy ebben a boltban pontosan ugyanolyan elviselhetetlen a modora, mint Egyiptomban. Ezt nagyot nevetve rögtön el is ismerte, és hozzátette, hogy itt pontosan úgy is érzi magát, mintha egy kairói kisboltban vásárolna a családjával. Kérésemre az érzés okán is elgondolkodott egy kicsit, majd egy rövid eszmecsere során a következőket szűrtem le az általa elmondottakból: A házas keleti férfi számára két fajta férfi létezik. Az első típusba az tartozik, aki tisztelettudóan viselkedik mások feleségével, lehetőleg nem néz rájuk, nem kezdeményez velük beszélgetést bátorítás nélkül, nem bizalmaskodik velük, kezet is csak akkor nyújt, ha a nő kezdeményezi a kézfogást. A másik típus ennek az ellenkezője, és mivel a férjem a török boltosokat benyomása alapján a második típusba sorolta, ridegen és feszülten viselkedett velük.
 
 
A keleti emberek általában egy közösség szerves részeként definálják magukat, és többségük számára többé- kevésbé fontos, hogy ők maguk és a családjuk milyen képet mutatnak a külvilág felé. Az arab közösségek két nagyon fontos fogalma a sharaf- méltóság/ becsület és az áíb, azaz a szégyen; becsületbeli ügyért életek, házasságok, rokoni és baráti kapcsolatok mennek tönkre, sőt sokan ölni is képesek miatta. A keleti közösségen belüli viselkedés legtöbbször évtizedes nyugati tartózkodással sem veszíti el jelentőségét, sőt az évek múlásával számos emigrációban élő sorstársához hasonlóan a keleti férfi is gyakran egyre erősebben kötődik a saját gyökereihez. Éppen ezért az, aki aki keleti családba házasodik, számítson arra, hogy független egyén helyett sokkal inkább egy rendszer részeként fog funkcionálni- ha bajba keveredik, az egész családot keveri bajba. akit magára haragít, azt at egész családra haragítja, ha valakit megsért, az egész család nevében sérti meg, ha hülyét csinál magából, az egész családból csinál hülyét és így tovább.
 
Az aíb és a sharaf jelentősége szinte megfoghatatlan egy nyugati ember számára, éppen ezért sok keleti férj is sokkal kisebb jelentőséget tulajdonít annak, hogy felesége hogyan nyilvánul meg nyugati férfiak (és nők) előtt. Részben ez az oka annak, hogy a legtöbb nyugati feleséget sokként éri a férjében látszólag végbemenő változás, amikor együtt keletre utaznak vagy keleti közösségbe látogatnak nyugaton, és általában annál nagyobb a megelpetés, minél nyugatiasabbnak ismerte meg férjét a feleség. Az esetek többségében azonban nem szándékos megtévesztésről vagy előre kitervelt genyóságról van szó a férfi részéről, hanem egyszerűen arról, hogy valamennyire képes és hajlandó, sőt akár boldog volt adaptálódni a nyugati elvárásokhoz, de közben azt sem felejtette el, hogy a saját kultúrájában mik a szokások. Ahogyan belőlünk sem lesz Seherezádé attól, hogy a Közel-Keletre látogatunk, úgy belőlük sem lesz János Vitéz attól, hogy elvettek egy magyar lányt, és erre nincs is szükség. Sokkal fontosabb inkább, hogy megismerjük egymást, megbeszéljük, hogy mi az, amit el tudunk fogadni egymás kultúrájából és mi az, amihez ragaszkodunk a sajátunkéból; mi az amit nem tudunk ugyan magunkévá tenni, de egymás kedvéért ideiglenesen alkalmazkodunk hozzá egy hosszab-rövidebb látogatás során, és mi az, amire egyáltalán nem vagyunk hajlandóak. Azt se feledjük az egyezkedések során, hogy tőle elvárni a teljes elnyugatiasodást ugyanolyan igazságtalan és irreális, mint tőled elvárni a teljes elkeletiesedést. Ráadásul akármennyire furcsának is tűnik férjeink néhány rigolyája, és akármennyire is okosnak hisszük magunkat, vannak dolgok, amiket férjünk a saját kultúrkörében sokkal tisztábban lát, sokkal reálisabban ítél meg. Aki rendíthetetlenül és militánsan hisz a nyugati kultúra megkérdőjelezhetetlen felsőbbrendűségében, az semmiképp ne házasodjon keleti emberrel.
 

Hogy egy arab férfi mennyire nyugatosodik el nyugaton, mennyire változik vissza, amikor haza utazik, és hogy mit vár el a feleségétől a két különböző környezetben, az egyénenként teljesen változó. A teljesség igénye nélkül ezért felsorolok egy pár dolgot, amin egy arab/ keleti férfi potenciálisan be tud pöcceni, azaz arcot tud váltani, mert "ilyet nem illik" vagy mert egyenesen önmaga és/ vagy családja becsületének megsértéseként fogja fel:
 
 
  • Összemosolygás a kasszásfiúval: Míg nyugaton teljesen természetes, szinte automatikus gesztus a köszönöm mellé egy mosoly is, arab országba látogatva javasolt inkább elfolytani a késztetést, ha a férjeddel közlekedsz. Ha mégsem sikerül, jó tudni, hogy választottad nem azért paprikás, mert elmeháborodott féltékenységében azt képzeli, hogy a kasszásfiú nyakába kívánsz omlani hirtelen fellángolt szerelemmel, hanem mert egy jöttment férfi előtt megkérdőjelezted a férfiasságát azzal, hogy előtte flörtöltél. Ez nem féltékenységi kérdés, hanem méltóságbeli, mert ő pontosan tudja, hogy a kasszásfiú szemében olcsó proli nőcske vagy, a férjed meg egy lúzer. Ez igaz mindenféle bizalmaskodásra idegen férfiakkal, különösen ha a mosolyt még érintéssel (például vállon veregetéssel) is megtoldod.
  • Öltözés a az ablak előtt: Egyiptomban az ablaktáblák szinte mindig be vannak zárva, hogy kint tartsák a hőséget, a perzselő napsütést, de leginkább azért, hogy senki ne bámulja meg a bentlévők magánéletét. Ha valaki nyitott ablaktábla előtt öltözködik vagy ne adj Isten táncikál, az egyenesen szándékos magamutogatás.
  • Rákiabálás a férjre mások előtt: Otthon valószínűleg annyit és úgy morgolódsz, amennyi jólesik, de mások előtt felemelni a hangod a férjeddel egyenlő a hadüzenettel- ismerek olyat, aki ilyenér ott helyben ki is mondta a válást a feleségétől. Természetesen joggal várod el, hogy ő se emelje fel veled a hangját mások előtt.
  • Eget rengető kacaj idegenek társaságában: Nevetni persze szabad, de harsányan túlkacagni egy társaságot, ami nem kizárólag közeli barátokból/ családtagokból áll, kifejezetten vulgárisnak számít, idegen férfval kettesben elkövetve pedig felhívás tangóra- a férjed valószínűleg nem fogja díjazni.
  • Otthon van a barátnőd férje: A keleti férfiak többsége nem örül neki, ha olyankor látogatod meg nélküle a barátnődet, amikor  a férje/ fiútestvére/ férfi lakótársa is otthon van, vagy ha barátnőd férfi/ak kíséretében látogat meg téged miközben a ház ura nincs otthon. Különösen igaz ez akkor, ha ő maga nem  ismeri a kérdéses férfit.
  • Otthoni/ elnyűtt/ nem szép/ vasalatlan ruhában mutatkozol idegenek előtt: Nyugaton nem ritka, hogy az emberek pizsiben ugranak le a boltba tejért, Egyiptomban azonban létfontosságú, hogy idegenek csak és kizárólag a legjobb formánkban lássanak, legyen akár tűzvész, földrengés vagy forradalom. Egyiptomi anyósom talán legörömtelibb felfedezése Angliába érkezése után az volt, hogy itt felvehet nyáron az utcára papucsot a fájós lábára, mert senkit nem érdekel, hogy miben van. Egyiptomban azonban kizárólag tiptop, a ruhájához is illő balerinacipőben jár.
  • Más férfiakról, esetleg múltbéli kapcsolataidról beszélsz neki, súlyosbított esetben az ismerőseinek/ családjának. Ejnye, még nagyon amatőr vagy! Nem tudtad, hogy más férfiak nem is léteznek az egész univerzumban, de ha léteznének sem tudnál róluk semmit a világon?
  • Keresztbe tett lábak: Fogalmam sincs ennek az eredetéről, és az anyósom és férjem szerint már nem is létező jelenség, de más forrásokból úgy tudom, hogy vidéki, konzervatív egyiptomi családokban még komolyan elvárják, hogy nők férfiak előtt, gyerekek szülök előtt, felnőttek idősek és feljebbvalók előtt ne tegyék keresztbe a lábukat.
 
A lista nem teljes és nem is minden eleme igaz minden férfira. Olyan szituációkat gyűjtöttem össze, amikről az általam ismert arabfeleségektől a legtöbbet hallottam,
 

Forrás: http://kozelakelet.blogspot.com.es/2015/10/az-arab-ferfi-ket-arca.html
Címkék: 
 

 

 




Nyaraljon Costa del Solon!
 



Vár a Costa del Sol

 


Álmaid útján: Czibere Csilla blogja